“Chess for overall development” software in the frame of Reflection and Activity

To Development through Chess: Reflection and Activity Approach

Le Centre de recherche et d’intervention sur la réussite scolaire (CRIRES) est heureux d’offrir aux lectrices et lecteurs anglophones intéressés un ensemble de nouveaux volumes publiés en libre accès sur le site des « Livres en ligne du CRIRES » (LEL) : Development through Chess: Reflection and Activity Approach. L'ensemble des guides est issu de travaux de membres d’ISCAR en matière de recherche basés sur la réflexion et l’activité pour favoriser le développement cognitifs des jeunes. Depuis 12 ans, le projet est mis en pratique dans plusieurs villes de Russie.

Le levier choisi par les auteurs pour favoriser le développement des habiletés cognitives des élèves est celui du jeu d’échecs. Contrairement au point de vue qui emploie les jeux d’échecs avec l’objectif de former des joueurs compétents, le projet considère principalement les problèmes d’échecs comme un instrument privilégié favorisant le développement cognitif global des élèves. Les auteurs s’appuient sur la persepctive vygotskienne du développement psychologique de l’enfant et cherchent à opérationnaliser des notions telles que la zone de développement proximal (ZDP) et l’intériorisation comme transition d’une action extérieure dans le plan interne. Au cours des dernières années, le logiciel « Chess for global development » a été conçu selon cette perspective.

Dans le premier guide pédagogique (To development through chess : reflection and activity approach. Editors's Guide to Teaching Chess in Primary School), les auteurs présentent les assises théoriques, les activités et leurs réflexions entourant l'utilisation des échecs dans les classes. Dans les deux guides pédagogiques pour les enseignants (To development through chess : reflection and activity approach. Educator's Guide to Teaching Chess in Primary School vol. 1, et Chess for overall development. The Educator’s guide to teaching chess in primary school, vol. 2), ils présentent une description détaillée des fonctionnalités du logiciel et les démarches à suivre par les enseignants et enseignantes, les psychologues ou tout autre médiateur intéressé au développement des habiletés cognitives des élèves en utilisant le jeu d’échecs. Enfin, un cahier pour l’élève (Chess Workbook) qui regroupe les activités proposées fait l’objet du quatrième ouvrage.

Nous remercions les auteurs d’avoir choisi de rendre accessibles en libre accès ses publications dans le NID•NEST des Livres en ligne du CRIRES (LEL). Nous souhaitons que cette mise en ligne bénéficie le public anglophone intéressé par l’opérationnalisation des apports théoriques de Vygotski dans des pratiques scolaires, ainsi que par les activités pédagogiques en classe qui favorisent le développement cognitif des élèves et l’apprentissage de la pensée réflexive des jeunes.

Marie-Claude Bernard et Marie-Caroline Vincent

Université Laval – LEL du CRIRES

 

Editors's Guide to Teaching Chess in Primary School

This Educator’s Guide will be useful to primary school teachers, psychologists, and chess club coaches who aim at overall development of children and further translation of abilities developed during chess training to other school subjects and activities. The Guide rests on the principles and techniques of the Reflection and Activity Approach to developmental psychology and the evidence obtained in terms of the Chess for Overall Development Project that has been evolving in Satka since 2004.
The Educator’s Guide includes chapters by Viktor Zaretskii, the Chess for Overall Development research supervisor (Introduction, Chapters 1–4, Conclusion), and Margarita Gordon, the Project’s counselor, Assistant Professor, Department of Counseling and Clinical Psychology, Moscow State University of Psychology and Education (Chapter 3).
The Guide was published with the organizational and financial support of the Satka German-Russian Chess Foundation. 

The Guide is founded at this address: http://lel.crires.ulaval.ca/public/21-07-2017_ed_guide_i_vz_md_c_cover_and_back.pdf

 

The Educator's Guide to Teaching Chess in Primary School

The Guide that we are happy to share with you gives an account of our work that has been called “a method” by tradition that was born in the routine practice of the Chess for Overall Development Project (the COD Project). Initially, we assumed that learning Chess in school might work to good advantage for children’s cognitive development. The idea behind the project was to develop such a method of teaching Chess that would facilitate cognitive development, and, first and foremost, development of the ability to perform mentally.

Vol 1: http://lel.crires.ulaval.ca/public/to_development_through_chess_vol._1.pdf

Vol 2: http://lel.crires.ulaval.ca/public/to_development_through_chess_vol._2.pdf

 

Chess Workbook

This Workbook enables you to design your lessons so that they may be useful to every child in the classroom. The assignments that you will give to your students may seem simple to someone (and these students will complete them independently, without your help); challenging but doable to some other children (students are able to complete these assignments with your help only), and extremely difficult to others in which case it is too early for these students to attempt to work on these assignments. You will see that qualification of assignments into elementary, difficult and advanced is very relative. This differentiation characterizes the quality that an assignment has for a student rather than the quality of the assignment as such.

The workbook is founded at this address: http://lel.crires.ulaval.ca/public/chess_workbook.pdf

 

 

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